Самоосвітня компетентність учителя — один зі шляхів підвищення професійної майстерності



 
   Девіз «Учити самого себе» має стати девізом кожної особис­тості.



Перед учителем поставлено важливе зав­дання — здійснювати розвиток гармонійної ком­петентної особистості. Змінюються орієнтири ос­віти —змінюється й учитель, цілі та завдання його освітньої діяльності.
Немає сумніву, що проблема ефективності, результативності педагогічного процесу може бути розв'язана лише за умови забезпечення ви­сокої компетентності та професійної майстер­ності кожного педагога. На жаль, загальний рі­вень професійного педагогічного потенціалу вчи­тельських кадрів останнім часом має тенденцію до зниження, що, у свою чергу, негативно впли­ває на навчально-виховний процес у школах. Сьогодні досить актуальною є проблема безпе­рервної освіти, спрямованої на професійне ста­новлення педагогічних працівників, удоскона­лення педагогічної майстерності й підвищення кваліфікації педагогів. Ми перестаємо рости фі­зично, але інтелектуально ми продовжуємо рости. Учитель бачить, знає, відчуває лише те, що доз­воляє йому його внутрішній світ. Тому вчитель повинен постійно оновлюватися. Дорослих лю­дей треба цьому навчати. Мова йде про індиві­дуальний розвиток. Це як генетичний набір — індивідуальний і неповторний. Індивідуальний розвиток залежить від множини факторів, серед яких як негативні слід відзначити: інертність, яка дозволяє вчителю «капітулювати» раніше, ніж він використає свій потенціал; розчарування, пов'язане з деморалізацією особистості, зумов­леною першими невдачами та настроєністю «тут нічого не можна зробити»; недостатню підтримку з боку колег; неадекватний зворотний зв'язок; «ворожість» оточення з висміюванням або сабо­тажем; недостатність ресурсів. Привабливі фан­тазії можуть приємно хвилювати нашу уяву, ство­рюючи ілюзію просування вперед, але в дійсності спостерігається застій, а може, і регрес, оскільки реальний розвиток бере свої витоки в реальних діях та вчинках.
Індивідуальний розвиток — це боротьба із труднощами та прийняття необхідності ризику бути більш відкритим та правдивим у всіх сферах своєї життєдіяльності.
На якому б етапі життєвого досвіду і про­фесійного шляху не перебував учитель, він ніколи не може вважати власну освіту завершеною, а свою професійну компетентність повністю сформова­ною. Сьогодні кожен педагог самостійно вивчає найважливіші аспекти своєї майстерності, цьому значною мірою сприяє діагностика професійних труднощів та успіхів учителя. Така діагностика спрямована на:
  формування мотивації пізнавальної актив­ності школярів;
• відслідковування рефлексії учнів;
• відслідковування розвитку ціннісної сфери учнів;
• контроль взаємин учителя з учнями;
• адекватне оцінювання результатів діяльності учнів;
• здійснення диференціації та індивідуалізації навчального процесу;
• структурування навчального матеріалу з теми. . Працюючи над собою, можна побачити, що ба­гато перешкод у власному розвиткові лише зда­ються непереборними. Пізнати себе допоможуть такі поради:
• читаючи, більше дізнавайтесь про те, що відкриває Вас, психологію індивідуального роз­витку;
• розмовляючи з родичами та друзями, напо­лягайте на серйозних темах;
• засвоюючи новий досвід, спробуйте про­вести уроки в новому, не властивому Вам стилі, адже навіть коли такий експеримент буде невда­лим, він дозволить виявити Ваші потенційні мож­ливості;
• роблячи помітки щодо певних думок, пізніше «ознайомтеся з ними». Інколи це дає дивний, не­сподіваний для самого себе результат;
• приєднуючись до групи індивідуального роз­витку особистості, обирайте ту, члени якої близькі Вам за переконаннями. У такому' випадку у Вас буде спільне «ноу-хау»;
• слухаючи лекції та беручи участь у дискусіях, виявляйте своїх супротивників. Ця альтернатива може бути для Вас джерелом корисної інформа­ції про себе;
• згадуючи своє виховання, проводьте глибо­кий самоаналіз.
В американців є одне уже корисне поняття «селфмейдмен»—людина, яка зробила саму себе. Так називають людей, які завдяки своїм зусиллям домоглися значних успіхів. Кожен педагог, певною мірою, є «селфмейдменом». Але наша біда в тому, що в більшості випадків ми точно не знаємо, чого бажаємо досягти, як це зробити.
Тому робота з педагогічними кадрами будується на суб'єкт-суб'єктних взаєминах, коли фахівці-практики виступають у ролі активних учасників навчальної діяльності. Цьому сприяє поетапне здійснення управління процесом досягнення про­фесійної майстерності через:
• керівництво методиста;
• участь у міських методичних заходах;
• роботу в шкільних методичних об'єднаннях і предметних кафедрах;
  курси підвищення кваліфікації;
  самоосвіту педагогів.
У системі неперервної освіти роль з'єднувальної ланки між напрямами роботи виконує самоосвіта, бо ніякі методично правильно побудовані й нау­ково обґрунтовані семінари не дадуть плідних ре­зультатів, якщо не знайдуть свого продовження в самоосвітній діяльності вчителів. Самоосвіта в системі підвищення кваліфікації є найголовнішою ланкою.
Рекомендації щодо вдоско­налення самоосвітньої роботи :
1.  Організувати конкурси ідей та створити умови для їх реалізації.
2. Покращити базу інформаційних джерел щодо розвитку самоосвітньої компетентності.
3. Започаткувати певні інтерактивні заходи (де­бати, диспути, дискусії) для з'ясування рівня само­освітньої роботи кожного члена колективу.
4. Проводити відкриті засідання методичних об'єднань із застосуванням інтерактивних техно­логій.
Здатність до самоосвіти незрівнянно важливіша за своїми результатами та впливом на людину, ніж сама освіта в навчальному закладі. Девіз «Учити самого себе» має стати девізом кожної особис­тості. Але найактуальнішим він стає для педагогів, бо внаслідок їхньої наближеності до молодого по­коління здійснюється безпосередній вплив на роз­виток особистості дитини. Особистісно орієнто­вана самоосвіта педагога забезпечує підвищення педагогічної майстерності, а в результаті — без­перервний саморозвиток педагога та його вплив на розвиток учня. В основі ефективної педагогічної діяльності лежить позитивна «Я-концепція» вчи­теля, бо прийняття і розуміння себе, оптимістичне життєрадісне світосприйняття—чи не головний принцип забезпечення соціально-пси­хологічних умов для зміцнення та збереження спри­ятливих тенденцій у самовдосконаленні та самореалізації особистості педагога.
Позитивну «Я-концепцію» слід розглядати че­рез взаємозв'язок, взаємозумовленість емоційно-ціннісного й поведінкового компонентів. На від­повідних показниках цих складників базується са­моосвітня діяльність педагога як житгєтворча сила його педагогічної майстерності.
Отже, самоосвіта — це усвідомлена потреба в постійному вдосконаленні своєї професійної діяльності з акцентом на її соціалізації, створенні умов для розвитку особистісно й соціально значу­щих якостей і вчителів, і учнів.
Самоосвіта — постійна діяльність учителя, спрямована на розширення й поглиблення знань і вмінь, підвищення рівня предметної підготовки .
Організація самоосвіти вчителя залежить від рівня його підготовки, визначення проблем, мети вдосконалення його педмайстерності, вибору форм і способів узагальнення досвіду, опанування методики впровадження самоосвітньої діяльності .


Додаток 1
Класифікація методико-педагогічних
заходів щодо стимулювання
самоосвіти педагогів
I група заходів спрямована на підсилення прак­тичного напряму самоосвіти:
• навчальні семінари на базі відкритих уроків;
• вирішення проблемних дидактичних зав­дань;
• інструктивно-методичні консультації й на­ради;
• уроки-тренінги;
• співбесіди з учителями.
II група заходів спрямована на підсилення нау­кового напряму самоосвіти. До неї входять:
• психолого-педагогічні семінари;
• презентації педагогічних новинок;
• проблемні семінари;
• педагогічні читання.
III група заходів передбачає колективну твор­чість:
  «круглий стіл»;
• випуск методичного бюлетеня;
• творчі майстерні.
IVгрупа заходів заохочує вчителів до активної творчої діяльності та включає:
• предметно-методичні тижні;
• ділові ігри;
• конкурси професійної майстерності.
V група заходів спрямована на презентацію ін­дивідуальних здобутків. Це:
• публікація методичних знахідок;
• творчі звіти;
• майстер-клас.

Додаток 2 Етапи опанування методики впровадження самоосвітньої діяльності
Діагностичний:
діагностика труднощів у праці педагога;
розробка концептуальних основ.
Організаційний:
створення матеріальних умов;
мотивація.
. Практичний:
послідовне вирішення всіх завдань;
моніторинг;
корекція.
. Узагальнювальний:
дослідження ефективності;
аналіз результатів;
розробка прогнозу.

Додаток З Анкета
І. Як ви організовуєте самоосвіту?
а) Планую на перспективу;
б) планую роботу з вирішення окремих про­блем у міру їх надходження;
в) знайомлюсь із публікаціями, що виходять друком;
г) працюю за планами, що пропонує адмініст­рація;
ґ) довідуюсь про педагогічні новини з випад­кових джерел;
д) не маю плану самоосвіти, тому що вважаю це за непотрібне;
є) працюю лише над удосконаленням свого рівня як вчителя-предметника; є) інший варіант.
2. Що заважає Вам організовувати само­освіту?
а) Відсутність часу;
б) відсутність умов удома;
в) відсутність доступу до літератури;
г) незацікавленість адміністрації в самоосвіт­ній діяльності вчителя;
ґ) недоліки в роботі методичного кабінету;
д)  особиста інертність, неорганізованість, лінь;
є) інші причини.

Самооцінка
реалізації потреб педагогів у розвитку та саморозвитку
Анкета № 1
Виявлення здатності вчителя до розвитку та саморозвитку
Відповідаючи на запитання анкети, поставте бали, які тотожні Вашій думці:
  5 —якщо наведене твердження повністю від­повідає дійсності;
  4 — швидше відповідає, ніж ні;
  3 — і так, і ні;
  2 — швидше не відповідає;
  1 — не відповідає.
1. Я прагну вивчити себе.
2. Я б залишив час для розвитку, якби не був завантажений справами.
3. Перешкоди, що виникають, стимулюють мою активність.
4. Я шукаю зворотний зв'язок, оскільки це до­помагає мені пізнати й оцінити себе.
5. Я рефлексую свою діяльність, виділяючи для цього спеціальний час.
6. Я аналізую свої почуття й досвід.
7. Я багато читаю.
8. Я багато дискутую з питань, які мене цікав­лять.
9. Я вірю у свої можливості.
10. Я прагну бути якомога більше відкритою людиною.
11. Я усвідомлюю той вплив, який здійснюють на мене оточуючі люди.
12.  Я керую своїм професійним розвитком і отримую позитивні результати.
13. Я радію засвоєнню нового.
14.  Зростаюча відповідальність не лякає мене.
15.  Я позитивно ставлюся до просування по службі.
Підрахуйте загальну кількість балів. Якщо Ви набрали 55 і більше балів, це означає, що Ви ак­тивно реалізуєте свої потреби в саморозвитку; на­бравши від 36 до 54 балів, Вам доведеться визнати,
що у Вас відсутня чітка система саморозвитку; нарахувавши від 15 до 35 балів, Ви повинні зро­зуміти, що перебуваєте в стані призупиненого са­морозвитку.

Анкета № 2
Виявлення позитивних
і негативних факторів розвитку
та саморозвитку вчителя
Мета анкетування: виявити фактори, які сти­мулюють і перешкоджають навчанню, розвитку й саморозвитку вчителів.
Оцініть перераховані нижче фактори за 5-баль-ною шкалою:
  5 — так (перешкоджають чи стимулюють);
  4 — швидше так, ніж ні;
  3— і так, і ні;
  2 — швидше ні;
  1 —ні.
 Негативні фактори:
1. Власна інерція.
2. Розчарування в результаті невдач, які мали місце раніше.
3. Відсутність підтримки й допомоги від керів­ників.
4. Ворожість оточуючих (заздрощі, ревнощі й т. ін.), які негативно сприймають Ваші зміни й праг­нення до кращого.
5. Неадекватний зворотний зв'язок зі членами колективу й керівниками, відсутність об'єктивної інформації про себе.
6. Стан здоров'я.
7. Нестача часу.
8. Обмежені ресурси, складні життєві обста­вини.
Позитивні фактори:
1. Шкільна методична робота.
2. Навчання на курсах.
3. Приклад і вплив колег.
4. Приклад і вплив керівників.
5. Організація праці в школі.
6.  Увага до визначеної проблеми зі сторони керівників.
7. Довіра.
8. Новизна діяльності, умов роботи й можли­вості експериментування.
9. Заняття самоосвітою.
10. Інтерес до роботи.
11. Зростаюча відповідальність.
12. Можливість отримання визнання в колек­тиві.


Немає коментарів:

Дописати коментар