Девіз «Учити самого себе» має стати девізом
кожної особистості.
Перед учителем поставлено важливе завдання — здійснювати
розвиток гармонійної компетентної особистості. Змінюються орієнтири освіти
—змінюється й учитель, цілі та завдання його освітньої діяльності.
Немає сумніву, що
проблема ефективності, результативності педагогічного процесу може бути
розв'язана лише за умови забезпечення високої компетентності та професійної
майстерності кожного педагога. На жаль, загальний рівень професійного
педагогічного потенціалу вчительських кадрів останнім часом має тенденцію до
зниження, що, у свою чергу, негативно впливає на навчально-виховний процес у
школах. Сьогодні досить актуальною є проблема безперервної освіти, спрямованої
на професійне становлення педагогічних працівників, удосконалення
педагогічної майстерності й підвищення кваліфікації педагогів. Ми перестаємо
рости фізично, але інтелектуально ми продовжуємо рости. Учитель бачить, знає,
відчуває лише те, що дозволяє йому його внутрішній світ. Тому вчитель повинен
постійно оновлюватися. Дорослих людей треба цьому навчати. Мова йде про індивідуальний
розвиток. Це як генетичний набір — індивідуальний і неповторний. Індивідуальний
розвиток залежить від множини факторів, серед яких як негативні слід
відзначити: інертність, яка дозволяє вчителю «капітулювати» раніше, ніж він
використає свій потенціал; розчарування, пов'язане з деморалізацією особистості,
зумовленою першими невдачами та настроєністю «тут нічого не можна зробити»;
недостатню підтримку з боку колег; неадекватний зворотний зв'язок; «ворожість»
оточення з висміюванням або саботажем; недостатність ресурсів. Привабливі фантазії
можуть приємно хвилювати нашу уяву, створюючи ілюзію просування вперед, але в
дійсності спостерігається застій, а може, і регрес, оскільки реальний розвиток
бере свої витоки в реальних діях та вчинках.
Індивідуальний розвиток — це боротьба із труднощами та
прийняття необхідності ризику бути більш відкритим та правдивим у всіх сферах
своєї життєдіяльності.
На якому б етапі життєвого досвіду і професійного шляху
не перебував учитель, він ніколи не може вважати власну освіту завершеною, а
свою професійну компетентність повністю сформованою. Сьогодні кожен педагог
самостійно вивчає найважливіші аспекти своєї майстерності, цьому значною мірою
сприяє діагностика професійних труднощів та успіхів учителя. Така діагностика
спрямована на:
• формування
мотивації пізнавальної активності школярів;
• відслідковування рефлексії учнів;
• відслідковування розвитку ціннісної сфери учнів;
• контроль взаємин учителя з учнями;
• адекватне оцінювання результатів діяльності учнів;
• здійснення диференціації та індивідуалізації
навчального процесу;
• структурування навчального матеріалу з теми. . Працюючи
над собою, можна побачити, що багато перешкод у власному розвиткові лише здаються
непереборними. Пізнати себе допоможуть такі поради:
• читаючи, більше дізнавайтесь про те, що відкриває Вас,
психологію індивідуального розвитку;
• розмовляючи з родичами та друзями, наполягайте на
серйозних темах;
• засвоюючи новий досвід, спробуйте провести уроки в
новому, не властивому Вам стилі, адже навіть коли такий експеримент буде невдалим,
він дозволить виявити Ваші потенційні можливості;
• роблячи помітки щодо певних думок, пізніше «ознайомтеся
з ними». Інколи це дає дивний, несподіваний для самого себе результат;
• приєднуючись до групи індивідуального розвитку
особистості, обирайте ту, члени якої близькі Вам за переконаннями. У такому'
випадку у Вас буде спільне «ноу-хау»;
• слухаючи лекції та беручи участь у дискусіях, виявляйте
своїх супротивників. Ця альтернатива може бути для Вас джерелом корисної
інформації про себе;
• згадуючи своє виховання, проводьте глибокий
самоаналіз.
В американців є одне уже корисне поняття
«селфмейдмен»—людина, яка зробила саму себе. Так називають людей, які завдяки
своїм зусиллям домоглися значних успіхів. Кожен педагог, певною мірою, є
«селфмейдменом». Але наша біда в тому, що в більшості випадків ми точно не
знаємо, чого бажаємо досягти, як це зробити.
Тому робота з педагогічними кадрами будується на
суб'єкт-суб'єктних взаєминах, коли фахівці-практики виступають у ролі активних
учасників навчальної діяльності. Цьому сприяє поетапне здійснення управління
процесом досягнення професійної майстерності через:
• керівництво методиста;
• участь у міських методичних заходах;
• роботу в шкільних методичних об'єднаннях і предметних
кафедрах;
• курси підвищення
кваліфікації;
• самоосвіту
педагогів.
У системі неперервної освіти роль з'єднувальної ланки між
напрямами роботи виконує самоосвіта, бо ніякі методично правильно побудовані й
науково обґрунтовані семінари не дадуть плідних результатів, якщо не знайдуть
свого продовження в самоосвітній діяльності вчителів. Самоосвіта в системі
підвищення кваліфікації є найголовнішою ланкою.
Рекомендації щодо вдосконалення самоосвітньої роботи :
1. Організувати
конкурси ідей та створити умови для їх реалізації.
2. Покращити базу інформаційних джерел щодо розвитку
самоосвітньої компетентності.
3. Започаткувати певні інтерактивні заходи (дебати,
диспути, дискусії) для з'ясування рівня самоосвітньої роботи кожного члена
колективу.
4. Проводити відкриті засідання методичних об'єднань із
застосуванням інтерактивних технологій.
Здатність до самоосвіти незрівнянно важливіша за своїми
результатами та впливом на людину, ніж сама освіта в навчальному закладі. Девіз
«Учити самого себе» має стати девізом кожної особистості. Але найактуальнішим
він стає для педагогів, бо внаслідок їхньої наближеності до молодого покоління
здійснюється безпосередній вплив на розвиток особистості дитини. Особистісно
орієнтована самоосвіта педагога забезпечує підвищення педагогічної
майстерності, а в результаті — безперервний саморозвиток педагога та його
вплив на розвиток учня. В основі ефективної педагогічної діяльності лежить
позитивна «Я-концепція» вчителя, бо прийняття і розуміння себе, оптимістичне
життєрадісне світосприйняття—чи не головний принцип забезпечення соціально-психологічних
умов для зміцнення та збереження сприятливих тенденцій у самовдосконаленні та
самореалізації особистості педагога.
Позитивну «Я-концепцію» слід розглядати через
взаємозв'язок, взаємозумовленість емоційно-ціннісного й поведінкового
компонентів. На відповідних показниках цих складників базується самоосвітня
діяльність педагога як житгєтворча сила його педагогічної майстерності.
Отже, самоосвіта — це усвідомлена потреба в постійному
вдосконаленні своєї професійної діяльності з акцентом на її соціалізації,
створенні умов для розвитку особистісно й соціально значущих якостей і
вчителів, і учнів.
Самоосвіта — постійна діяльність учителя, спрямована на
розширення й поглиблення знань і вмінь, підвищення рівня предметної підготовки .
Організація самоосвіти вчителя залежить від рівня його
підготовки, визначення проблем, мети вдосконалення його педмайстерності, вибору
форм і способів узагальнення досвіду, опанування методики впровадження
самоосвітньої діяльності .
Додаток 1
Класифікація методико-педагогічних
заходів щодо стимулювання
самоосвіти педагогів
I група заходів спрямована на
підсилення практичного напряму самоосвіти:
• навчальні семінари на базі відкритих уроків;
• вирішення проблемних дидактичних завдань;
• інструктивно-методичні консультації й наради;
• уроки-тренінги;
• співбесіди з учителями.
II група заходів спрямована на
підсилення наукового напряму самоосвіти. До неї входять:
• психолого-педагогічні семінари;
• презентації педагогічних новинок;
• проблемні семінари;
• педагогічні читання.
III група заходів передбачає колективну
творчість:
• «круглий стіл»;
• випуск методичного бюлетеня;
• творчі майстерні.
IVгрупа заходів заохочує вчителів до
активної творчої діяльності та включає:
• предметно-методичні тижні;
• ділові ігри;
• конкурси професійної майстерності.
V група заходів спрямована на презентацію індивідуальних
здобутків. Це:
• публікація методичних знахідок;
• творчі звіти;
• майстер-клас.
Додаток 2 Етапи опанування
методики впровадження самоосвітньої діяльності
Діагностичний:
діагностика труднощів у праці педагога;
розробка концептуальних основ.
Організаційний:
створення матеріальних умов;
мотивація.
. Практичний:
послідовне вирішення всіх завдань;
моніторинг;
корекція.
. Узагальнювальний:
дослідження ефективності;
аналіз результатів;
розробка прогнозу.
Додаток З Анкета
І. Як ви організовуєте самоосвіту?
а) Планую на перспективу;
б) планую роботу з вирішення окремих проблем у міру їх
надходження;
в) знайомлюсь із публікаціями, що виходять друком;
г) працюю за планами, що пропонує адміністрація;
ґ) довідуюсь про педагогічні новини з випадкових джерел;
д) не маю плану самоосвіти, тому що вважаю це за
непотрібне;
є) працюю лише над удосконаленням свого рівня як
вчителя-предметника; є) інший варіант.
2. Що заважає Вам організовувати самоосвіту?
а) Відсутність часу;
б) відсутність умов удома;
в) відсутність доступу до літератури;
г) незацікавленість адміністрації в самоосвітній
діяльності вчителя;
ґ) недоліки в роботі методичного кабінету;
д) особиста
інертність, неорганізованість, лінь;
є) інші причини.
Самооцінка
реалізації потреб педагогів у розвитку та саморозвитку
Анкета № 1
Виявлення здатності вчителя до розвитку та саморозвитку
Відповідаючи на запитання анкети, поставте бали, які
тотожні Вашій думці:
• 5 —якщо наведене
твердження повністю відповідає дійсності;
• 4 — швидше
відповідає, ніж ні;
• 3 — і так, і ні;
• 2 — швидше не
відповідає;
• 1 — не
відповідає.
1. Я прагну вивчити себе.
2. Я б залишив час для розвитку, якби не був завантажений
справами.
3. Перешкоди, що виникають, стимулюють мою активність.
4. Я шукаю зворотний зв'язок, оскільки це допомагає мені
пізнати й оцінити себе.
5. Я рефлексую свою діяльність, виділяючи для цього
спеціальний час.
6. Я аналізую свої почуття й досвід.
7. Я багато читаю.
8. Я багато дискутую з питань, які мене цікавлять.
9. Я вірю у свої можливості.
10. Я прагну бути якомога більше відкритою людиною.
11. Я усвідомлюю той вплив, який здійснюють на мене
оточуючі люди.
12. Я керую своїм
професійним розвитком і отримую позитивні результати.
13. Я радію засвоєнню нового.
14. Зростаюча
відповідальність не лякає мене.
15. Я позитивно
ставлюся до просування по службі.
Підрахуйте загальну кількість балів. Якщо Ви набрали 55 і
більше балів, це означає, що Ви активно реалізуєте свої потреби в
саморозвитку; набравши від 36 до 54 балів, Вам доведеться визнати,
що у Вас відсутня чітка система саморозвитку; нарахувавши
від 15 до 35 балів, Ви повинні зрозуміти, що перебуваєте в стані призупиненого
саморозвитку.
Анкета № 2
Виявлення позитивних
і негативних факторів розвитку
та саморозвитку вчителя
Мета анкетування: виявити фактори, які
стимулюють і перешкоджають навчанню, розвитку й саморозвитку вчителів.
Оцініть перераховані нижче фактори за 5-баль-ною шкалою:
• 5 — так
(перешкоджають чи стимулюють);
• 4 — швидше так,
ніж ні;
• 3— і так, і ні;
• 2 — швидше ні;
• 1 —ні.
Негативні
фактори:
1. Власна інерція.
2. Розчарування в результаті невдач, які мали місце
раніше.
3. Відсутність підтримки й допомоги від керівників.
4. Ворожість оточуючих (заздрощі, ревнощі й т. ін.), які
негативно сприймають Ваші зміни й прагнення до кращого.
5. Неадекватний зворотний зв'язок зі членами колективу й
керівниками, відсутність об'єктивної інформації про себе.
6. Стан здоров'я.
7. Нестача часу.
8. Обмежені ресурси, складні життєві обставини.
Позитивні фактори:
1. Шкільна методична робота.
2. Навчання на курсах.
3. Приклад і вплив колег.
4. Приклад і вплив керівників.
5. Організація праці в школі.
6. Увага до
визначеної проблеми зі сторони керівників.
7. Довіра.
8. Новизна діяльності, умов роботи й можливості
експериментування.
9. Заняття самоосвітою.
10. Інтерес до роботи.
11. Зростаюча відповідальність.
12. Можливість отримання визнання в колективі.
Немає коментарів:
Дописати коментар